Přeskočit na hlavní obsah

BLOG HLEDAJÍCÍ SMYSL

Blog hledající smysl je oficiálním blogem Fakulty humanitních studií Univerzity Karlovy, jehož tématy jsou humanitní studia, studentský život, aktuální společenské problémy i fakulta sama. Přehled článků, které jsem napsal, jejich úryvky a odkazy k nim (stačí kliknout na název článku) naleznete níže:

1) Od slabikáře k humanitním vědám:
"Jestliže je pro FHS něco typické, rozhodně jsou to knihy, spousta knih. Oproti sportovnímu náčiní na FTVS nebo skalpelům na lékařských fakultách jsou naší zbraní převážně texty a neustálá práce s nimi. Zjištění, že pro úspěšné absolvování studia je potřeba číst a psát, mnohé asi nepřekvapí. To, co však může člověka zaskočit, je kvantum toho, co všechno je potřeba prostudovat. Zaskočilo to například mě."

2) Životodárná deformace:
"Před několika měsíci mou pozornost upoutala vcelku obyčejná věta, kterou pronesl doktor Josef Kružík během své přednášky o Platónových dialozích. Řekl, parafrázuji: „Knihy neslouží k předávání informací, nýbrž mají člověka primárně formovat.“ Na této myšlence skutečně něco je, obzvlášť když člověk studuje na FHS, kde se neustále setkává s texty nejrůznějších žánrů a autorů napříč celými dějinami, což se mu chtě nechtě dostane pod kůži."

3) Prázdné dny:
"Abych byl upřímný, nikdy nemám příliš konkrétní rozvrh toho, co bych rád během prázdnin udělal, avšak jejich koncept mám pevně stanovený. Doba léta pro mě znamená, že přichází čas doplnit všechny „profánní“ záležitosti, na které jsem si během úporného školního roku nedokázal vynahradit dostatek času."

4) Cesta zpátky:
"Oproti loňským prázdninám, které jsem trávil převážně studiem filosofických textů pro sepsání bakalářské práce, jsem se letos rozhodl investovat svůj volný čas do četby beletrie. A není to ani tak dávno, kdy jsem si při čtení uvědomil poměrně zajímavou skutečnost."

5) Dohlížet a běhat aneb počátek tělocviku v Evropě:
"Začátkem března naše redakce zveřejnila článek s názvem Ve zdravém těle šťastný duch, který pojednává o možnosti navštěvovat na naší univerzitě sportovní kurzy. Přemýšleli jste ale někdy o tom, jak je vůbec možné, že se ve školství setkáváme s tělesnou výchovou?"

6) Za hranicemi školy:
"Jestliže mají studenti Fakulty humanitních studií zájem věnovat se filosofii, historii a dalším humanitním disciplínám, nemusejí nutně trávit veškerý svůj čas během semestru v knihovně nebo sedět v lavici a poslouchat výklad na přednáškách. Výuku si mohou zpestřit i mimo budovu školy."

7) Studium humanitní vzdělanosti aneb jak jsem zatoužil po lepším světě:
"Během prvního ročníku načerpávají studenti naší fakulty ohromné množství informací a setkávají se s nespočtem neznámých teorií, myšlenek, konceptů, autorů i přístupů. To vše musí zákonitě v myšlení mladého člověka zanechat určitý vliv; a já nebyl žádnou výjimkou."

8) Studentské aktivita a Hledání ztraceného smyslu práce:
"Je až s podivem, jak pestré a široké pole působnosti může mít akademická obec. Profesoři, docenti, doktoři, magistři a inženýři – ti všichni bádají a vykonávají vědeckou činnost, píšou, provádí výzkumy, experimentují a nakonec předávají své objevy a myšlenky studentům, kolegům i vědeckým nadšencům, a to jak v oblasti přírodních, tak i společenských věd. Bylo by však pošetilé domnívat se, že studenti jsou v tomto procesu vzdělávání a poznávání pouhými pasivními příjemci."

9) Přeplněná prázdnota sociálních sítí:

"Je děsivé, kolik času jsem schopný zničit. Hodinu za hodinou jen ležím v posteli a dívám se s mrtvým zaujetím na mírně zažloutlý strop. Nejsem totiž schopný cokoli udělat. Vše, co zvládnu, jsou moje povinnosti. Z práce do školy, ze školy do práce. Svůj volný čas však bezduše promrhávám. Občas se cítím jako bezvládné tělo, jako maso s příchutí popela. Jen tupě zírám do okolí a přemýšlím. Uvažuji o všem, co bych rád udělal. Jenže už teď vím, že neudělám nic."

10) Jistý návrat k nejisté budoucnosti:
"I přes veškerou nelibost, kterou může přinášet distanční forma výuky, a přes všechnu počáteční touhu vrátit vše do starých kolejí, si nyní čím dál častěji kladu otázku: 'Co když se školy zase otevřou?!' - jako by snad obnova starých pořádků znamenala další velkou krizi."

"Od vraždy Johna Lennona uběhlo již téměř 40 let. Jeho sen se ale nikdy plně neuskutečnil. Pro mě je však důležité, že mnoho z nás sní až do dnešního dne, a tak stále existuje šance, že se do jeho vysněného světa jednoho dne probudíme."

"Nevyužitý nábytek, staré knihy, založené písemné práce, tajuplné stohy papírů nebo zapomenutý naštípnutý hrneček na zaprášené poličce - vše nepotřebné muselo pryč. Na sentiment jednoduše nezbyl prostor."

"Občas musím sám sebe okřiknout a opakovat si: „Vzpamatuj se! Prostě něco udělej. Je jedno, co to bude. Třeba něco, co ti dělá radost. Anebo víš co? Nemusíš dělat nic, ale nemusíš se proto cítit zle. Právě ses vrátil z práce, po dvou letech jsi konečně dokončil diplomovou práci, tak si bez výčitek můžeš večer užít volno.“ Na první pohled to může působit jako naprostá banalita, ale kupodivu je to mnohem těžší, než se zdá."









Komentáře

  1. Kontraproduktivní produktivita je zajímavé spojení, ale přesně to vystihuje stavy, které dost často mám :-D . Někdy mi prostě práce nejde na svět tak, jak bych si představovala. Samotnou mě to štve, protože pak jsem akorát ve stresu, že nestíhám a musím být i v práci dýl, abych to všechno dodělala. Našla jsem si proto audioknihy o produktivitě a snažím se na sobě pracovat. Chci být nejlepší pracovník a zároveň z práce nemít stres.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat